SYSTEMA και εμπειρίες 3

Σε όλες τις αθλητικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων και των πολεμικών τεχνών, δομικό και απαραίτητο στοιχείο μιας πλήρους προπόνησης είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα προθέρμανσης. Το εισαγωγικό αυτό τμήμα της προπόνησης θα οδηγήσει τον ασκούμενο σωματικά από την φάση της ηρεμίας, στην φάση όπου κορυφώνεται η ένταση στην προπόνηση του ομαλά και κάτω από άριστες συνθήκες. Κάνοντας μια απόπειρα να εξεταστεί και να κριθεί ως προς την αποτελεσματικότητα του το πρόγραμμα προθέρμανσης του δασκάλου Φέκκα, από φυσιοθεραπευτική πάντα σκοπιά, μπορούν να προκύψουν ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα. Καταρχήν να αναφερθεί πως δεν πρόκειται για ένα στερεότυπο πρόγραμμα προθέρμανσης με τα συνηθισμένα δεδομένα αλλά κάτι πολύ πιο πλήρες και ανώτερο ίσως, που μόνο λόγω του ότι προηγείται της προπόνησης θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως προθέρμανση.

Αρχικά ο δάσκαλος Φέκκας προσπαθεί να προθερμάνει τους ασκούμενους με μικρές συσπάσεις των μυών τόσο πλειομετρικά όσο και μειομετρικά. Έτσι, όσον αφορά το μυοσκελετικό και νευρικό σύστημα, μέσω της αύξησης της θερμοκρασίας, δημιουργούνται οι συνθήκες για την βελτίωση της ελαστικότητας των μυικών ινών και των συσταλτών μερών των μυών.Επίσης αυξημένη είναι και η ταχύτητα αγωγής των νευρικών ώσεων καθιστώντας έτσι την λειτουργία των προστατευτικών αντανακλαστικών αποτελεσματικότερη.

Φυσικά όλα όσα περιγράφονται ανωτέρω είναι συνεπεία της προσαρμογής του καρδιοαναπνευστικού συστήματος του ασκούμενου στις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν. Στην συνέχεια παράλληλα με την εφαρμογή διατατικών ασκήσεων ο δάσκαλος Φέκκας χρησιμοποιεί διαφραγματική αναπνοή ως λογική συνέχεια της προσαρμογής του καρδιοαναπνευστικού συστήματος και ως μέσω ελέγχου του ρυθμού του. Αφού οι διατατικές ασκήσεις ολοκληρωθούν για όλο το κορμί ακολουθούν ασκήσεις οι οποίες έχουν σκοπό να βελτιώσουν την ιδιοδεκτικότητα και την ευκινησία του ασκούμενου προοδευτικά. Κατόπιν χρησιμοποιούνται τεχνικές οι οποίες προωθούν την νευρομυϊκή συναρμογή και ομαλή συνεργασία μεταξύ των δυο αυτών συστημάτων του ανθρώπινου σώματος.

Τελειώνοντας η προθέρμανση κλείνει μια μεγάλη ποικιλία ασκήσεων μυικής ενδυνάμωσης κατά τις οποίες χρησιμοποιείται μόνο το βάρος του σώματος του ασκούμενου εναντίων της βαρύτητας, όντας το συνδετικό στοιχείο για την μετάβαση από την προθέρμανση στην κυρίως προπόνηση. Η αξιολόγηση ενός προγράμματος προθέρμανσης φυσικά δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί με την αυστηρή επιστημονική έννοια με κάτι λιγότερο από μια επιστημονική έρευνα. Παρόλα αυτά με αυτές τις λίγες γραμμές επιχειρήθηκε να γίνει μια σύντομη περιγραφή και επισκόπηση του εν λόγω προγράμματος.

Συμπερασματικά το πρόγραμμα μπορεί ναχαρακτηρισθεί πέραν του δέοντος πλήρες, αρκετά συμπυκνωμένο, πολύπλευρο και προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες των ασκούμενων περιλαμβάνοντας ποιοτικότατα χαρακτηριστικά τα οποία προάγουν την σωματική ευεξία.
Χ.Β.Σ
Φυσικοθεραπευτής
Υπαξιωματικός Ειδικών Δυνάμεων Ε.Σ.